Blog

voordelen eigen kennisplatform tov social media

Wat zijn de voordelen van een eigen platform tov bijvoorbeeld LinkedIn groepen?
Profielfoto van Dennis van Aalst
4 februari 2021 | 1 minuut lezen

Een veelgestelde vraag is waarom een eigen platform beter is dan een bijvoorbeeld een Linked In groep. Hierbij een drietal argumenten:

1) Social media is erg vluchtig. Kennis is moeilijk terugvindbaar en verdwijnt snel in de tijdlijn. Binnen een eigen online kenniscommunity sla je op gestructureerde wijze kennis op zodat die later eenvoudig terugvindbaar is. Hierdoor borg je kennis en bouw je een collectief geheugen op voor jouw deelnemers.

2) Bij een eigen platform is de data van jou. Dit betekent ook dat je er allerlei statistieken uit kunt halen die interessant zijn voor jouw organisatie. Denk aan statistieken over veel geraadpleegde thema's of welke vragen populair zijn. Deze data kun je gebruiken als basis voor het ontwikkelen van nieuw aanbod. Denk aan webinars, whitepapers, cursussen, etc

3) Op een social mediaplatform wordt jouw content gebruikt voor commerciële doeleinden. Op basis van jouw gedrag krijg je advertenties voorgeschoteld. Een eigen online community biedt deelnemers het voordeel dat de gebruikersdata in goede handen zijn. Hiermee bedien je dus ook de groeiende groep die social media mijdt.

Heb ik iets gemist? Vul gerust aan.

Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden
Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden

Valide punten, @Dennis van Aalst. Maar ik denk dat je voor eigen parochie preekt. Want wij, hier, zijn al overtuigd van de voordelen van een 'eigen platform'. Bovendien zijn er al onderzoeken en data genoeg die jouw argumenten kracht bijzetten. 

Having said that ... ik ben vandaag begonnen met het CMX Community Industry Report 2021 en ben benieuwd wat de vergelijking met het CMX rapport van 2020 brengt.

Waarom? Omdat ik 'van de cijfers' ben. Niet dat jouw bovenstaande argumenten niet waar zijn, maar ik vind ze dikker hout zagen wanneer we ze onderbouwen met cijfers.

Ik kan nu al niet wachten tot de State of Community 2021 van TheCR wordt gepubliceerd :)

Profielfoto van Dennis van Aalst
4 jaar geleden
Profielfoto van Dennis van Aalst
4 jaar geleden

Hey Harold, ik ben benieuwd naar de cijfers en ga het rapport ook lezen. Mijn stukje is bedoeld om intern een antwoord te hebben omdat diverse community managers bij de start deze vraag vaak uit de organisatie krijgen (en tuurlijk is het preken voor eigen parochie :-) ). Ook zijn er voordelen aan een social media platform: mensen zijn vaak al lid en het kost niks (je betaalt met je persoonsgegevens en surfgedrag).

Graag hoor ik je bevindingen uit het rapport, ben benieuwd.