Print blogartikel
Blog
Van stilzwijgende (tacit) kennis naar expliciete kennis
Veel kennis & ervaring zit in hoofden van mensen. Hoe zorg je ervoor dat ze dit delen zodat anderen ervan kunnen leren?
29 september 2020 | 2 minuten lezen
Veel kennis & ervaring zit in hoofden van mensen. Hoe zorg je ervoor dat ze dit delen zodat anderen ervan kunnen leren?
Veel van jullie werken bij organisaties die een netwerkfunctie hebben. Hoe stimuleer je het delen van kennis en ervaring binnen jouw netwerk? Graag deel ik een aantal ideeën en hoor ik graag jouw aanvulling of praktijkervaring.
Het delen van stilzwijgende kennis begint bij interactie. Mensen gaan over het algemeen niet zelf iets opschrijven of opnemen. Dit probleem hoor ik overal.
Vaak beseffen ze niet hoeveel kennis ze hebben totdat het ze gevraagd wordt. Door met elkaar in gesprek te gaan komt deze kennis naar boven. Dit kan onder andere door:
- Praktijkcases delen
- Coaching
- Intervisie
In deze sessie delen mensen uit hetzelfde domein veel kennis en ervaring. Deelnemers beantwoorden elkaar vragen en denken samen na over oplossingen. Dit geeft ze een goed gevoel. De beslotenheid van de groep zorgt voor een veilige omgeving.
Om de opbrengst van een sessie te borgen kun je bijvoorbeeld:
- De sessie opnemen
- Een deelnemer een verslag laten maken
- Een redacteur mee laten doen die dit vertaald in waardevolle content
Deze (online) interactieve sessies zijn sychroon van aard. Dit betekent dat mensen op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek aanwezig zijn. Dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn.
Het is ook mogelijk om asychroon interactie te stimuleren. Deelnemers kiezen dan zelf het moment van beantwoording. Dit kan via whatsapp groepen, online platformen zoals yunits of social platforms als Linkedin.
Nadeel is dat er geen groepsgevoel Voordeel is dat je de deelnemers niet samen hoeft te brengen op hetzelfde moment. Het risico bij deze vorm van interactie is dat mensen teveel afstand ervaren en daardoor elkaar niet helpen of vragen stellen. Dit kun je oplossen door:
- Te zorgen dat de vragen gaan over het vakgebied van de ontvanger, personalisatie dus.
- In te spelen op het gevoel; maak het persoonlijk, spreek mensen rechtstreeks aan
- Mensen te “belonen” als ze een vraag stellen of beantwoorden
- “Bewijs” te laten zien dat het loont om een vraag te stellen of te beantwoorden. Denk aan ervaringsverhalen of statistieken (gemiddeld aantal antwoorden)
Ken je uit jouw praktijk andere manieren om stilzwijgende kennis te vertalen naar expliciete kennis? Ik zou het erg waarderen als je dit met mij en de andere deelnemers van Yard Connect deelt 😊.