Blog

Masterclasses 2022: onderwerpen gezocht!

De bedoeling is om voor onze community in 2022 twee masterclasses te organiseren. Heb je een mooi onderwerp of wellicht een spreker op een onderwerp dan hoor ik dat graag!
Profielfoto van Dennis van Aalst
4 november 2021 | 1 minuut lezen

In de klantsessie van 4 november presenteerde ik de volgende onderwerpen voor een masterclass in 2022:

  • datagedreven community
  • het aanjagen van interactie / betrokkenheid
  • AVG / security
  • de rol van community manager

Michel (KNVB) noemde als onderwerp: toekomst. Door bijvoorbeeld een trendwatcher uit te nodigen en samen in te gaan op de vraag hoe een community er over 20 jaar uitziet. Heb je een idee of heb je een voorkeur dan hoor ik het graag!

Profielfoto van Harold Kip
3 jaar geleden
Profielfoto van Harold Kip
3 jaar geleden

Een 'Masterclass' vind ik wel iets voor de wat gevorderde Community Manager. Niks mis met starters of mensen die het 'erbij doen', maar van een Masterclass verwacht ik echt serieuze onderwerpen. Waarmee we afdalen in de diepte. Echte diepte. Geen lulverhaal over 'engagment'.

Ik ben bijzonder geinteresseerd in Presriptive Analytics; in plaats van Artificial Intelligence die data analyseert en interpreteert ("Dit is er gebeurd en dat betekent dit."), vind ik gedachten over AI die voorspellingen en aanbevelingen doet op basis van de data uit je community ("Dit gaat er gebeuren en dus moet je dit doen!"), een bijzonder boeiend onderwerp. Wellicht een wat 'ver van mij bed show' voor de gemiddelde marketeer die 'iets doet' met communities, maar voor serieuze Community Managers is dit vergelijkbaar met dineren bij een restaurant met drie Michelin sterren. Ik denk dat een futurist als Dyon Hinchcliffe daarover vast wel een bijzonder boeiend betoog kan houden. En bij een dergelijk verhaal, zou ik ook zeker Rachel Happe bij betrekken. Of wellicht Brian Oblinger of Adrian Spreyer? hoewel Adrian wellicht wat te veel in jouw vaargeul zit?)

Een tweede fascinerend onderwerp voor een Masterclass vind ik het aantonen van ROI - wat levert deze hele exercitie nu eigenlijk op? In Euro's?! Want uiteindelijk wil je bijdragen aan of geld verdienen of kosten besparen (omgekeerd verdienen). En het liefst allebei. Want als je dat op termijn niet kunt aantonen, verllies je jouw bestaansrecht als Community Manager in je organisatie. De directie wil vroeg of laat weten, hoe het business model van jouw community werkt. En of het werkt. Een gemiddelde community operatie kost al gauw minimaal een ton per jaar. Dus moet je vroeg of laat kunnen aantonen, dat jouw bijdrage ervoor zorgt dat je toch minimaal quite speelt. Anders word je een kostenpost. En dan ben jij en je community echt kansloos. Hoeveel 'engagement' je ook kunt laten zien ...

Daarna zijn er nog zoveel onderwerpen die zich heel goed lenen voor een Masterclass ... denk eens aan het - voor mij - paradoxale 'community versus individualisering van onze maatschappij'. Dat neigt zelfs wel naar een Masterclass Community Psychologie. Of een Masterclass over de toegevoegde waarde van community als aanjager van verandering in een organisatie; hoe community een organisatie kan laten transformeren van een gestuurde naar een gedreven organisatie. Ook al zo'n psychologische hoogmis. En super relevant als je over vijf tot tien jaar nog steeds dit werk wil doen. De discussies in communityland (David Spinks et all) over het belang van een CCO (die er steeds meer komen) zijn hier het bewijs en voorland van.

Heb je genoeg zo, @Dennis van Aalst?

BTW @Michel van Ginkel: over 'De Toekomst van Community Management' heb ik een paar jaar geleden - tijdens #CMAD - een MyCMGR Hangout mogen hosten. Samen met enorm boeiende mensen besprak ik enorm boeiende materie. Wellicht een oudje, maar nog steeds boeiend. En zelfs nog wel relevant. Denk ik. Vind ik ;) Check: youtu.be/AQtxd9XTfts.

Profielfoto van Dennis van Aalst
3 jaar geleden
Profielfoto van Dennis van Aalst
3 jaar geleden

Hi @Harold Kip, dank voor je mooie ideeen en verwijzingen,

Het vraagstuk over de ROI van een community kom ik vaak tegen. Ben nu ook in gesprek met de Universiteit van Amsterdam om hier onderzoek naar te doen. Hoe kwantificeer je bijvoorbeeld de output van het delen van een praktijkvoorbeeld van een deelnemer in de community? Bij diverse communities wordt informatie gedeeld over onderwerpen die flinke besparingen in tijd of geld kunnen opleveren. Denk aan het delen van plannen of ervaringen met marktpartijen op het gebied van duurzaamheid. Het helpt deelnemers enorm om de juiste keuzes te maken of het juiste spoor te pakken. Maar hoe toon je als community manager dit nut aan en hoe kwantificeer je dit?

Ik ga deze onderwerpen verkennen en dan gaan we iets interessants op poten zetten voor 2022!