Print blogartikel
Blog
benodigde inzet & vaardigheden community management
Ik krijg vaak de vraag over de benodigde inzet om een community te runnen. Kunnen jullie je ervaring delen?
21 oktober 2021 | 1 minuut lezen
Veel organisaties die met een community willen starten vragen zich af hoeveel tijd er voor community management nodig is. Ik leg dan uit dat het heel afhankelijk is van de aard van de community en hoe je het organiseert.
Is het bijvoorbeeld een community met een kennisbank dan is met name in het begin de redactie natuurlijk bezig met het vergaren van content. Richt je je meer op interactie dan ben je veel meer bezig met het organiseren van interactie. Bijvoorbeeld door mensen te vragen een vraag te stellen of te beantwoorden.
Ook is iedere community anders georganiseerd. Bij veel verenigingen zie een vorm van decentrale organisatie. Dus leden beheren groepen of thema's. Hierdoor neemt de druk op het verenigingsbureau af. In het begin kost het de community manager inspanning om dit te organiseren.
Als community manager heb je best een brede set vaardigheden nodig, denk aan:
- technische vaardigheden voor afstemming met bouwer
- communicatieve vaardigheden om betrokkenheid te creeeren
- strategische vaardigheden om de community de juiste kant op te sturen
- business vaardigheden, bijvoorbeeld om teamleden aan te trekken of project manager te zijn
- Content vaardigheden voor het schrijven van blogs of andere content
Daarnaast is domeinkennis en domeinkennissen van cruciaal belang om de juiste toon te pakken en mensen te bewegen om mee te doen.
Vaak is er daarom een team van mensen nodig om een community te managen. Niet iedereen beheerst alles.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie het community management georganiseerd hebben en hoeveel tijd je erin stopt. Anderen kunnen hier weer van leren. Dus ik hoop dat je jouw situatie wilt delen.
Alvast dank voor het delen van je situatie.