Blog

benodigde inzet & vaardigheden community management

Ik krijg vaak de vraag over de benodigde inzet om een community te runnen. Kunnen jullie je ervaring delen?
Profielfoto van Dennis van Aalst
21 oktober 2021 | 1 minuut lezen

Veel organisaties die met een community willen starten vragen zich af hoeveel tijd er voor community management nodig is. Ik leg dan uit dat het heel afhankelijk is van de aard van de community en hoe je het organiseert.

Is het bijvoorbeeld een community met een kennisbank dan is met name in het begin de redactie natuurlijk bezig met het vergaren van content. Richt je je meer op interactie dan ben je veel meer bezig met het organiseren van interactie. Bijvoorbeeld door mensen te vragen een vraag te stellen of te beantwoorden. 

Ook is iedere community anders georganiseerd. Bij veel verenigingen zie een vorm van decentrale organisatie. Dus leden beheren groepen of thema's. Hierdoor neemt de druk op het verenigingsbureau af. In het begin kost het de community manager inspanning om dit te organiseren.

Als community manager heb je best een brede set vaardigheden nodig, denk aan:

  • technische vaardigheden voor afstemming met bouwer
  • communicatieve vaardigheden om betrokkenheid te creeeren
  • strategische vaardigheden om de community de juiste kant op te sturen
  • business vaardigheden, bijvoorbeeld om teamleden aan te trekken of project manager te zijn
  • Content vaardigheden voor het schrijven van blogs of andere content

Daarnaast is domeinkennis en domeinkennissen van cruciaal belang om de juiste toon te pakken en mensen te bewegen om mee te doen.

Vaak is er daarom een team van mensen nodig om een community te managen. Niet iedereen beheerst alles.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het community management georganiseerd hebben en hoeveel tijd je erin stopt. Anderen kunnen hier weer van leren. Dus ik hoop dat je jouw situatie wilt delen. 

Alvast dank voor het delen van je situatie.

Profielfoto van Harold Kip
3 jaar geleden
Profielfoto van Harold Kip
3 jaar geleden

Gelukkig mag ik (meer dan?) 40 uur per week zorgen voor alles dat te maken heeft met community, @Dennis van Aalst. In de ruimste zin van het woord. Van contact met jou en je team tot aan persoonlijk (!) contact met een van onze ruim 40 Community Leads en zeker ook met deelnemers; tientallen per week. Gewoon met de telefoon. Want bellen is gewoon fijner. En sneller. Maar soms ook wel via andere kanalen; daar ontkom je soms gewoon niet aan. En ook gewoon 's avonds. Want onze Community Leads zijn allemaal vrijwilligers. En die moeten overdag gewoon werken. Net als jij en ik. Community 'doen' ze niet zelden 's avonds. En dan bellen ze mij gewoon. Dat kan en mag. Dat weten ze inmiddels wel.

Daarnaast ben ik onderdeel van een team van 7; het Nevi Netwerk Team - waarvan vier (!) full time Community Managers. Ik mag zorgen voor Yunits - met alle linkshandige titels die je daarbij kunt verzinnen - en daarom heb ik Bata en John vrijwel dagelijks aan de lijn. Want ik probeer alles en daarom schijn ik nog wel eens 'dingen te ontdekken' die anderen (nog) niet zien.

Zoals ik hierboven schreef, prijs ik mij gelukkig met meer dan 40 Community Leads; enorm gepassioneerde en bijzonder professionele vrijwilligers, die onze verschillende groepen begeleiden. Met veel van hen heb ik heel regelmatig contact. Met de een meer dan met de ander - met sommigen zelfs dagelijks! - omdat ze allemaal graag willen bijdragen aan het succes van community bij Nevi.

Want het staat niet alleen in de doelstellingen van de vereniging en de BV Nevi, die bijdrage staat ook zwart op wit in de doelstellingen van alle (~) 25 communities (regio's, sectoren & thema's) die Nevi rijk is.

Lang verhaal kort: 

  • Maak community een strategische doelstelling; een goed ROI verhaal zorgt voor gezonde druk.
  • Zorg voor een FULL TIME Community Manager; dan worden dingen ook echt goed geregeld, met een goed budget. Want Community Management is niet iets 'dat je even erbij doet'
  • Zorg dat community een echt team-effort is; een Community Manager kan veel, maar niet alles alleen. Bovendien is er in je eentje geen zak aan ;)

Een beknopt kijkje achter het oranje scherm in Zeist. En er is nog zoveel meer moois 😊👊🏻

(disclaimer: we zijn pas een maand live met Yunits)

Profielfoto van Dennis van Aalst
3 jaar geleden
Profielfoto van Dennis van Aalst
3 jaar geleden

Dank voor je bijdrage Harold. Jullie hebben het community management goed neergezet bij NEVI!

Profielfoto van Michel van Ginkel
3 jaar geleden
Profielfoto van Michel van Ginkel
3 jaar geleden

Ik denk dat het inderdaad lastig is om een concreet éénduidig antwoord te geven. Bij de KNVB merk ik in iedergeval dat communty management in verschillende fases, verschillende tijdsinvesteringen en competenties vereist. 

Vandaar dat we intern ook wel benoemen dat we een communitymanagers rol (uitvoerend en onderhoudend) en een community-ontwikkelaars rol (creeeren, opzetten, strategische keuzes) hebben.

Voor beide rollen geldt dat hoe meer tijd, energie en investeringen je kunt doen, hoe verder je komt met je community. En bij beide rollen moet je (in ons geval) zorgen dat je vooral betrokkenheid blijft creeeren door invloed weg te geven aan de gebruiker. 

Wij hebben maanden gehad, waarin we minder tijd konden besteden aan deze rollen en dat zie je dan ook terug in de interactie op het platform. Een maximale inzet is er dus niet, een minimale wel ;)

Een idee om over na te denken: We merken in de organisatie dat de community managersrol ook goed weggelegd kan worden onder bestaande functies. Dit zorgt voor draagvlak in de organisatie en voor enthousiaste community managers die het ook echt leuk vinden om dit "erbij" te doen. Bovendien leren ze er ook nog veel van in competenties en wat er leeft onder de "klanten".

Groet Michel 

Profielfoto van Frederique Nagtegaal
Frederique Nagtegaal
3 jaar geleden
Profielfoto van Frederique Nagtegaal
Frederique Nagtegaal
3 jaar geleden

Idealiter heb je inderdaad - zoals ik in voorgaande reacties lees - en fulltime communitymanager op je community zitten. Zéker als je net bent gestart. Als je er écht voor wil gaan, moet je er gewoon flink tijd in investeren:

  • Mensen achter de broek aan zitten om content te leveren
  • Zelf content zoeken/schrijven/redigeren/plaatsen
  • Bekendheid geven aan je community, bijvoorbeeld via social media
  • Ambassadeurs zoeken en trainen
  • Functionele problemen oplossen
  • Vragen beantwoorden
  • Resultaten terugkoppelen en bijsturen
  • etc, etc.

Als je community een tijdje bestaat, en er is geen geld meer voor een fulltimer, dan heb je denk ik toch minimaal 24 uur nodig om het een beetje lopend te houden. Als je in je uppie bent en geen decentrale beheerders hebt. Ligt natuurlijk ook aan de grootte van de community. Hoe groter, hoe meer vragen en hoe meer er mis kan gaan.

Onze community NVZ Kennisnet bestaat al meer dan 5 jaar en maakt gebruik van decentrale beheerders. Ik moet zeggen dat ik er als admin nog vrij weinig omkijken naar heb. Ik hou me vooral bezig met functionele doorontwikkeling, grote projecten zoals een restyling en strategie. Ik heb een collega die zich meer met de operationele zaken bezighoudt zoals de 'helpdesk'. De community groeit nog elke dag vanzelf, met bijna 6.000 leden hoef je daar niet zo actief meer achteraan te zitten. We hebben dan wel veel goede links naar de community gemaakt op logische plekken op onze andere websites.