Print blogartikel
Blog
Eén tweetje tussen bestuurders en commissieleden
16 februari 2021 | 1 minuut lezen
Veel voetbalverenigingen hebben te maken met dezelfde uitdagingen. De KNVB slaat via het platform Eén tweetje een brug tussen de verschillende clubs om samenwerking te stimuleren.
Hoe ga je om met leden die hun contributie niet betalen? Hoe zit het met de kwaliteit van de kunstgrasvelden? Waar schaf je een scorebord aan? Zo maar wat vragen waar praktisch elke voetbalclub in Nederland mee rondloopt.
De antwoorden daarop kun je als vereniging misschien zelf wel uitzoeken,maar omdat er ongeveer 2400 andere (amateur)voetbalclubs zijn, is de kans groot dat anderen die allang weten. Waarom zou je niet van die kennis gebruik maken?
De KNVB zocht daarom een manier om bestuurders van elkaar te laten leren. De voetbalbond wilde daar graag het online domein voor gebruiken, maar het wist eigenlijk niet precies hoe.
Yard heeft daarom samen met de KNVB en een klankbordgroep bestaande uit bestuurders uit heel Nederland, in strategische sessies uitgezocht wat er precies op een eventueel platform moest komen. Welke onderdelen er van belang zijn en wat bestuurders en commissieleden verwachten er aan informatie te vinden.
Na deze bijeenkomsten ontstond Eén tweetje: een community of practise met een herkenbare (sportieve) vormgeving met een focus op gebruiksgemak. Zodat het platform ook tijdens een bestuursoverleg (of juist ervoor of erna) gebruikt kan worden. Via een uitgebreide vraag-antwoord module kunnen bestuurders en commissieleden van verschillende verenigingen met elkaar aangaan en van elkaar leren.
Na een succesvolle pilotfase waar in korte tijd meer dan honderd vragen over en weer werden gesteld, is Eén tweetje inmiddels beschikbaar gemaakt voor alle Nederlandse voetbalverenigingen.
Het kent momenteel bijna duizend deelnemers en dat aantal groeit gestaag. Iedere dag komen een of meerdere berichten online en er wordt volop kennis gedeeld.
Meer informatie? Kijk op eentweetje.knvb.nl.