Blog

Tips voor een effectieve contactpagina

Bijna elk communicatieplatform heeft wel een contactpagina. Hoewel deze pagina vaak niet prominent getoond wordt, heeft het wel een belangrijke functie: ervoor zorgen dat bezoekers bij jouw organisatie terecht kunnen met vragen.
Profielfoto van Sven van Wijk
4 november 2020 | 2 minuten lezen

In tegenstelling tot een marketingwebsite wordt er bij een communicatieplatform weinig aandacht aan deze pagina besteed. Dit komt omdat een contactpagina vaak bijzaak is. Dat is ontzettend zonde, want juist deze pagina moet duidelijk zijn voor de bezoeker. Wanneer er onduidelijk gecommuniceerd wordt, kan het voorkomen dat je onnodig veel vragen krijgt toegestuurd. Dit is zonde van de tijd. Daarom geven wij jou vandaag 3 concrete tips om de contactpagina gebruiksvriendelijker te maken voor jouw bezoekers. 

Maak het persoonlijk

Allereerst is het verstandig om gezichten te gebruiken op een contactpagina, zodat deze meer menselijkheid krijgt. Onze hersenen zijn nauwkeurig afgestemd om gezichten te herkennen. Mensen praten bijvoorbeeld veel liever met mensen dan met een robot. Denk bij het gebruiken van gezichten bijvoorbeeld aan een foto van een team mensen die je te woord staan (ook al is het via een mail). Bezoekers hebben bij het zien van mensen op een pagina de neiging om samen te werken. Dit is juist een gevoel wat je wil creëren op een communicatieplatform. Een praktisch voorbeeld kan zijn om een foto te plaatsen waarop een aantal medewerkers staan van de afdeling waar de vragen naartoe gaan.

Stel verwachtingen voor reactietijden

Stel de bezoeker gerust door aan te geven wanneer ze een antwoord kunnen verwachten op bijvoorbeeld hun gestuurde email of hun ingevulde formulier. Op die manier schep je de juiste verwachtingen bij de bezoekers. Bij het versturen van een vraag kan je bijvoorbeeld in de tekst vermelden dat jullie, als organisatie, ernaar streven om binnen 3 dagen de vraag van reactie te voorzien. 

Vertel het hele verhaal

Zorg ervoor dat alle mogelijke manieren om contact op te nemen ook daadwerkelijk vermeld staan op de contactpagina. Wij adviseren om op andere achterliggende pagina’ geen e-mailadressen te vermelden, maar door te verwijzen naar de contactpagina. Door alle mogelijke manieren om contact op te nemen te vermelden kan de bezoeker zelf inschatten welke mogelijkheid het beste past bij zijn of haar vraag. Het geeft daarbij niet als het daadwerkelijk contactmoment op een achterliggende pagina plaatsvindt, bijvoorbeeld een formulier wat op een andere pagina staat. 

Do’s 

  • Begin met een tekst, leg uit wanneer en hoe de gebruiker contact met u kan opnemen en vraag om dit te doen. 
  • Vermijd onnodige informatie. Het doel van uw contactpagina is de mogelijkheid geven om vragen te stellen aan de organisatie. Als de informatie niet ter ondersteuning is van dit doel, dan kan de informatie beter weggelaten worden. 
  • Vraag niet om onnodige informatie. Houd de formuliervelden ter zake en voeg geen overbodige vragen toe. Bevraag alleen wat u direct nodig heeft om de bezoeker te helpen, bijvoorbeeld naam, e-mailadres, en vraag.
  • Bied meer dan één manier aan om contact met u op te nemen. Soms willen gebruikers met u praten via de telefoon of live chat in plaats van een formulier in te vullen. Zorg ervoor dat u ze de mogelijkheid geeft om de methode te kiezen waarmee ze zich het prettigst voelen.
  • Vermeld pagina’s waar antwoorden op de meest gestelde vragen staan. Hierdoor voorkom je dat er telkens dezelfde vragen gesteld worden. 

 

Kortom door jouw contactpagina persoonlijk te maken, de bezoeker te laten weten wanneer ze een reactie kunnen verwachten en het hele verhaal te vertellen, kun je de gebruiksvriendelijkheid verhogen. Hierdoor weet de bezoeker wat er van hem of haar verwacht wordt en krijg je geen onnodige vragen of telefoontjes.