Blog

Waar ga ik heen? Tips voor betere hyperlinks 

Heb je een open gedeelte op je communicatieplatform en wil je deze vindbaar maken voor bezoekers, dan spelen (hyper)links* een belangrijke rol. In deze blog geven we drie praktische tips voor het juist gebruik van hyperlinks.
Profielfoto van Marsha Killian
Marsha Killian
12 oktober 2020 | 3 minuten lezen

Heb je een open gedeelte op je communicatieplatform en wil je deze vindbaar maken voor bezoekers, dan spelen (hyper)links* een belangrijke rol. Waarschijnlijk zijn ook op jouw website veel van dit soort (hyper)links te vinden. Voor de vindbaarheid van de website is het gebruik van hiervan aan te raden. Het gebruiken van (hyper)links zorgt voor een betere vindbaarheid van jouw communicatieplatform bij zoekmachines, mits op de juiste manier weergegeven. Voor de gebruiksvriendelijkheid is het ook van belang dat de bezoeker weet waar hij of zij op klikt, anders loop je de kans dat ze verdwalen op je website.  

We hebben allemaal wel eens de woorden ‘klik hier’ gebruikt om een (hyper)link achter te zetten. De bezoeker moet dan klikken op ‘klik hier’ om naar een andere pagina te gaan. Dit roept vragen op: “Wat is ‘hier’?” en “Hoe weten de bezoekers wat voor link er achter deze woorden zit?”. Hoewel het in eerste instantie dus misschien logisch lijkt om met “klik hier” een link aan te geven op de website, is dit zeker niet de meest duidelijke manier.  

Hoe kun je dan wel verwijzen naar een (hyper)link op jouw communicatieplatform? In deze blog geven we drie praktische tips voor het juist gebruik van hyperlinks om te voorkomen dat bezoekers verdwalen op je website.  

*Links – Volgens Microsoft "tekst of een afbeelding die aangeeft dat erop kan worden geklikt". Het zijn nog steeds de belangrijkste manier waarop gebruikers op internet navigeren, binnen een site of naar externe gerelateerde sites gaan door middel van klikken.  

 3 tips om hyperlinks te verbeteren op jouw website 

1. Waar plaats ik een hyperlink? 

Plaats waar mogelijk de links aan het einde van de zin. Op deze manier kan de gebruiker eerst de tekst lezen en daarna direct actie ondernemen. Zet je de hyperlink aan het begin van de zin, dan zal de gebruiker eerst actie ondernemen in plaats van de tekst lezen. De kans is dan erg groot dat je een gebruiker verliest. 

2. Maak de bestemming duidelijk 

Wees zeer specifiek over de bestemming van de link. Een bestemming zoals ‘Klik hier’ schept totaal geen verwachtingen en is niet inspirerend voor de achterliggende pagina of actie. ‘Lees het laatste nieuwsbericht’ is daarentegen wel een goed voorbeeld. De gebruiker snapt wat er achter deze link zit: het laatste nieuwsbericht.  

3. Welke woorden gebruik je? 

Gebruik een combinatie van zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Door het toevoegen van een werkwoord spoor je de gebruiker aan tot actie, bijvoorbeeld ‘download’. Met het zelfstandig naamwoord geef je duidelijkheid over wat de actie inhoudt, bijvoorbeeld: ‘download het jaarverslag 2019’.  

Gebruik je woordkeuze ook op de achterliggende pagina (de bestemming), zo is het voor de gebruiker herkenbaar en duidelijk waar de knop naar toe gegaan is. Als men klikt op ‘Alle informatie over deze tijdelijke maatregel leest u op de website van de Rijksoverheid.’ dan stel je de bezoeker gerust door de woorden ‘tijdelijke maatregel’ ook terug te laten komen op de pagina waar de link naartoe gaat.  

Voorbeeld 

Een voorbeeld van hoe een link duidelijk beschreven kan worden: 

  • Dus niet: ‘Wilt u onze openingstijden weten? Klik hier om ze te lezen.’  

  • Maar wel: ‘Bekijk hier onze openingstijden.’ 

 

Wat is het nut van betere hyperlinks 

Het veranderen van ‘Klik hier’ klinkt als een simpele verandering, maar heeft een groot effect. Doordat de verwachting van acties waargemaakt wordt, is de gebruikerservaring van je website een stuk beter. Verder hebben inhoudelijke links ook een positief effect op de vindbaarheid van je communicatieplatform op zoekmachines (SEO, zoekmachineoptimalisatie). Google gebruikt bijvoorbeeld de linktekst om te beoordelen of de pagina relevant is voor specifieke zoekopdrachten. Met de woorden ‘lees verder’ of ‘klik hier’ kan zowel google als de bezoeker niets. Kortom hoe duidelijker de links, des te beter wordt jouw website gevonden. Daarnaast zal de bezoeker sneller kunnen vinden waar hij of zij naar op zoek is en minder snel verdwalen in de informatie op de website.  

Samengevat

Door de bovenstaande tips toe te passen kun je al snel resultaat behalen wat betreft gebruikservaring en zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je bij het plaatsen van een (hyper)link zorgt voor het plaatsen van een link aan het einde van de zin, het laten weten van de bestemming van de link en gebruik maakt van een combinatie van zelfstandig naamwoorden en werkwoorden, voorkom je dat een bezoeker verdwaalt op je website.