Print blogartikel
Blog
Welke rol gaat Clubhouse spelen in het online community domein?
Ben je een fanatieke iPhone-gebruiker en zit je veel op sociale media? Dan is de kans groot dat je Clubhouse al hebt gedownload - of er een invite van hebt gekregen. Welke rol gaat Clubhouse precies spelen in het online community domein?
Ger de Gram
25 februari 2021 | 3 minuten lezen
Want de potentie tot groot succes, die is er. Clubhouse heeft anno nu nog een beetje een incrowd-vibe, maar dat zal veranderen wanneer de app voor iedereen beschikbaar is. Vooralsnog is het enkel een iPhone-app die je alleen kunt gebruiken wanneer je van iemand een uitnodiging hebt gekregen om de club te betreden. Hoogst exclusief, dus.
Het is echter een kwestie van tijd voordat de app van Silicon Valley entrepreneurs Paul Davison en Rohan Seth opengegooid wordt voor iedereen en er een variant voor de Android-liefhebbers onder ons komt.
En zodra dat het geval is, gaan we wat iets interessants merken. Iets wat het online domein gaat verbeteren. Het community-gevoel weer terugbrengt in onze sterk polariserende samenleving. Ja, echt.
Wat is Clubhouse?
Zonder al te zweverig te worden ga ik zo even uitleggen waarom ik dat vind, maar eerst even terug naar de basis. Wat is Clubhouse?
Welnu, Clubhouse is een nieuwe social media app waarbij je met anderen in gesprek gaat. Letterlijk praat. Live met elkaar via spraak in discussie gaat over bepaalde onderwerpen die voor jou interessant kunnen zijn. Het is dit keer dus niet een app waar je maar 140 computertekens mag gebruiken, gekke dansjes van nadoet of mooie foto’s op plaatst. Nee, je kletst met (al dan niet) gelijkgestemden over actuele zaken, of zaken die je simpelweg de moeite vindt om te bediscussiëren.
Je kletst met (al dan niet) gelijkgestemden over actuele zaken, of zaken die je simpelweg de moeite vindt om te bediscussiëren.
Die discussie voer je in een room, een digitaal kamertje die beschikbaar is voor vrienden of iedereen die het wil. Zeker laatstgenoemde is interessant in het publieke domein. Bij een kennisplatform of zakelijke community wordt er veel gebruik gemaakt van geschreven tekst. En precies daar zit een groot voordeel van Clubhouse: niet iedereen heeft de behoefte om content te schrijven - dat kost tijd en tijd is immers geld.
Versterkt het je platform?
Speelt er in jouw branche iets wat je wil bespreken met je community, dan kan Clubhouse dus een handige oplossing zijn. Bovendien kan het je communityplatform versterken: merk je dat er op je site veel discussie is over een bepaald onderwerp, dan kun je er een heus agendapunt van maken en een uurtje bijpraten via de app om tot nieuwe inzichten te komen.
Dat heeft ook nog een ander voordeel: spraak is iets persoonlijker dan wat (boos of ingewikkeld en anoniem) opgeschreven woorden. Het creëert onbewust verbinding, doordat mensen over de telefoon vaak veel genuanceerder zijn.
Er zijn van die grappige filmpjes en artikelen waarbij reaguurders worden geïnterviewd. Reaguurders die allerlei haatberichten en verwensingen online naar mensen versturen. Wat blijkt? Het zijn, als je in gesprek met ze gaat, vaak best redelijke mensen die zelf ergens mee zitten.
Dat is ook door te vertalen in je dienstverlening. Als je een boze email opvolgt per telefoon, zijn mensen vaak veel vriendelijker dan in die mail met al die uitroeptekens. Een stem haalt, kortom, de gefrustreerde anonimiteit weg.
Goede wisselwerking tussen Clubhouse en communities?
Goed, terug naar Clubhouse en communities. Een digitale kennisbank zoals we die bij Yard kennen van online communities zorgt natuurlijk voor essentiële borging van bakken met data. Je kunt alles op je gemakje teruglezen en geïnformeerd worden wanneer jij dat wil. Hetzelfde geldt voor eventuele digitale discussies: je denkt erover na, leest verschillende invalshoeken en komt tot een besluit. Invalshoeken zijn altijd terug te vinden, net als het laatste nieuws of belangrijke zaken.
Dat is fijn, maar soms zijn anekdotes en praktijkervaringen heel goed om van te leren. Je kunt met spraak sneller de diepte in gaan, wat zeker in een room vol ervaringsdeskundigen en experts heel erg relevant kan zijn.
Dat is niet alleen voor gebruikers zo, maar ook voor stichtingen, verenigingen of andere instanties die de community beheren. Als jij vanuit de stichting iets belangrijks te melden hebt, dan werk je dat in geschreven tekst uit op je platform. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe richtlijnen met betrekking tot het coronavirus. Hele praktische zaken die daarmee te maken hebben en waarop je zelf het antwoord ook niet helemaal weet - hoe hou je 1.5 meter afstand in een kleine instelling - kun je bijvoorbeeld bespreken in een Clubhouse Room.
Die wisselwerking kan van een enorme toegevoegde waarde zijn. De combinatie van kennisplatform én iets als Clubhouse lijkt me best interessant. Moet iedereen wel Clubhouse kunnen gebruiken, natuurlijk.
Wil iemand nog een invite?