Blog

Welke rol gaat Clubhouse spelen in het online community domein?

Ben je een fanatieke iPhone-gebruiker en zit je veel op sociale media? Dan is de kans groot dat je Clubhouse al hebt gedownload - of er een invite van hebt gekregen. Welke rol gaat Clubhouse precies spelen in het online community domein?
Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
25 februari 2021 | 3 minuten lezen

Want de potentie tot groot succes, die is er. Clubhouse heeft anno nu nog een beetje een incrowd-vibe, maar dat zal veranderen wanneer de app voor iedereen beschikbaar is. Vooralsnog is het enkel een iPhone-app die je alleen kunt gebruiken wanneer je van iemand een uitnodiging hebt gekregen om de club te betreden. Hoogst exclusief, dus.

Het is echter een kwestie van tijd voordat de app van Silicon Valley entrepreneurs Paul Davison en Rohan Seth opengegooid wordt voor iedereen en er een variant voor de Android-liefhebbers onder ons komt. 

En zodra dat het geval is, gaan we wat iets interessants merken. Iets wat het online domein gaat verbeteren. Het community-gevoel weer terugbrengt in onze sterk polariserende samenleving. Ja, echt. 

Wat is Clubhouse?

Zonder al te zweverig te worden ga ik zo even uitleggen waarom ik dat vind, maar eerst even terug naar de basis. Wat is Clubhouse? 

Welnu, Clubhouse is een nieuwe social media app waarbij je met anderen in gesprek gaat. Letterlijk praat. Live met elkaar via spraak in discussie gaat over bepaalde onderwerpen die voor jou interessant kunnen zijn. Het is dit keer dus niet een app waar je maar 140 computertekens mag gebruiken, gekke dansjes van nadoet of mooie foto’s op plaatst. Nee, je kletst met (al dan niet) gelijkgestemden over actuele zaken, of zaken die je simpelweg de moeite vindt om te bediscussiëren.

Je kletst met (al dan niet) gelijkgestemden over actuele zaken, of zaken die je simpelweg de moeite vindt om te bediscussiëren.

Die discussie voer je in een room, een digitaal kamertje die beschikbaar is voor vrienden of iedereen die het wil. Zeker laatstgenoemde is interessant in het publieke domein. Bij een kennisplatform of zakelijke community wordt er veel gebruik gemaakt van geschreven tekst. En precies daar zit een groot voordeel van Clubhouse: niet iedereen heeft de behoefte om content te schrijven - dat kost tijd en tijd is immers geld.

Versterkt het je platform?

Speelt er in jouw branche iets wat je wil bespreken met je community, dan kan Clubhouse dus een handige oplossing zijn. Bovendien kan het je communityplatform versterken: merk je dat er op je site veel discussie is over een bepaald onderwerp, dan kun je er een heus agendapunt van maken en een uurtje bijpraten via de app om tot nieuwe inzichten te komen.

Dat heeft ook nog een ander voordeel: spraak is iets persoonlijker dan wat (boos of ingewikkeld en anoniem) opgeschreven woorden. Het creëert onbewust verbinding, doordat mensen over de telefoon vaak veel genuanceerder zijn.

Er zijn van die grappige filmpjes en artikelen waarbij reaguurders worden geïnterviewd. Reaguurders die allerlei haatberichten en verwensingen online naar mensen versturen. Wat blijkt? Het zijn, als je in gesprek met ze gaat, vaak best redelijke mensen die zelf ergens mee zitten. 

Dat is ook door te vertalen in je dienstverlening. Als je een boze email opvolgt per telefoon, zijn mensen vaak veel vriendelijker dan in die mail met al die uitroeptekens. Een stem haalt, kortom, de gefrustreerde anonimiteit weg.

Goede wisselwerking tussen Clubhouse en communities?

Goed, terug naar Clubhouse en communities. Een digitale kennisbank zoals we die bij Yard kennen van online communities zorgt natuurlijk voor essentiële borging van bakken met data. Je kunt alles op je gemakje teruglezen en geïnformeerd worden wanneer jij dat wil. Hetzelfde geldt voor eventuele digitale discussies: je denkt erover na, leest verschillende invalshoeken en komt tot een besluit. Invalshoeken zijn altijd terug te vinden, net als het laatste nieuws of belangrijke zaken.

Dat is fijn, maar soms zijn anekdotes en praktijkervaringen heel goed om van te leren. Je kunt met spraak sneller de diepte in gaan, wat zeker in een room vol ervaringsdeskundigen en experts heel erg relevant kan zijn. 

Dat is niet alleen voor gebruikers zo, maar ook voor stichtingen, verenigingen of andere instanties die de community beheren. Als jij vanuit de stichting iets belangrijks te melden hebt, dan werk je dat in geschreven tekst uit op je platform. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe richtlijnen met betrekking tot het coronavirus. Hele praktische zaken die daarmee te maken hebben en waarop je zelf het antwoord ook niet helemaal weet - hoe hou je 1.5 meter afstand in een kleine instelling - kun je bijvoorbeeld bespreken in een Clubhouse Room. 

Die wisselwerking kan van een enorme toegevoegde waarde zijn. De combinatie van kennisplatform én iets als Clubhouse lijkt me best interessant. Moet iedereen wel Clubhouse kunnen gebruiken, natuurlijk.

Wil iemand nog een invite? 

Profielfoto van Dennis van Aalst
4 jaar geleden
Profielfoto van Dennis van Aalst
4 jaar geleden

@Ger de Gram is het in clubhouse ook mogelijk (delen van) discussies op te nemen zodat je ze als soort van podcast in je kenniscommunity kunt publiceren?

Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
4 jaar geleden
Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
4 jaar geleden

Nog niet, maar ik begreep dat ze dat in eerste instantie juist ook niet willen, vanwege (logische) privacywetgeving - een mens praat nu eenmaal sneller met meel in zijn mond wanneer er een recorder meedraait. En dan komt er ook nog privacywetgeving om de hoek kijken, natuurlijk.

Sluit overigens niet uit dat ze dit soort features in de toekomst gaan integreren, want dan is haar functionaliteit ongekend, natuurlijk. Als binnen Clubhouse er bij een Room een eventuele recording duidelijk gecommuniceerd wordt, lijkt me dat helemaal niet zo gek. 

Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden
Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden

Dat wordt binnen nu en een paar maanden een premium feature, @Dennis van Aalst. Mark my words.

Profielfoto van Raymond Hofman
4 jaar geleden
Profielfoto van Raymond Hofman
4 jaar geleden

@Ger de Gram interessant en origineel! Ik ben alleen wel benieuwd wat er gebeurd met de audio data en of dat (in toekomst) wordt gebruikt voor advertenties. ik begrijp uit artikel op Nu.nl dat je het voor privacy gevoelige onderwerpen beter weer niet kunt gebruiken. 

Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
4 jaar geleden
Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
4 jaar geleden

Dat laatste heeft vooral te maken met 'weet dat er mensen zijn die het eventueel misbruiken', denk ik.

Maar klopt: ze doen nog wat vaag over 'de achterkant', al ben ik op zich benieuwd hoe ze mijn audio van contextuele ads willen voorzien. Zou het oprecht knap vinden als ze mijn gewauwel kunnen vertalen naar een reclame waar ik wat aan heb. 

Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden
Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden

Met een beetje kennis van AI, kom je een heel eind als je data uit spraak wil koppelen aan data voor advertenties. We zijn op dat gebied echt al veel verder dan jij denkt, @Ger de Gram. Kijk maar eens naar de YouTube Original: The Age of AI - en daarin laten ze eigenlijk alleen maar dingen zien die 'het daglicht kunnen verdragen'.

Dus: de toekomst? Echt niet. Daar zijn ze allang mee bezig. Trust me.

"Trust no one, Mulder." ~Dana Scully 

BTW: privacy gevoelige onderwerpen bespreek je toch altijd face-to-face?

Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden
Profielfoto van Harold Kip
4 jaar geleden

Clubhouse is voor mij (nog) niet veel meer dan een webinar zonder beeld. Of een conference call. Maar dan in een fancy jasje. Moderne nieuwlichterij.

De vraag is - net als bij (bijvoorbeeld) een webinar - daarom: "Wat ga je doen na afloop van een sessie? Hoe blijf je in contact met je publiek - of liever: community?" Hoe borg je de gedeelde kennis?"

En nog wel meer van dat soort vragen, die ik in community zelfs 'triviaal' durf te noemen..

Het herinnert mij aan het Latijns gezegde: "Vox audita perit, littera scripta manet." - Het gesproken woord verdwijnt, het geschreven woord blijft." Die Romeinen waren toch nog niet van die 'rare jongens'.

Hoewel ze bij Clubhouse, een van de fundamenten van 'community' (exclusiviteit) blijkbaar goed begrijpen, zijn er schijnbaar nog flinke zorgen over dat andere community fundament (privacy) in Clubhouse. Gebrouwd op een Chinees framework? TikTok & Bytedance. Weet je nog? En hoe zit het met de toegang tot jouw telefoonboek? Hartstikke handig natuurlijk, dat wanneer je Clubhouse toegang geeft tot jouw telefoonboek, maar daar hangen schijnbaar nogal wat AVG gerelateerde privacy zorgen aan vast.

Wat vinden we daarvan in Nederland? En mag dat zomaar volgens Europese wetgeving?

Nog een privacy zorg: gesprekken kun je - in de Clubhouse app - niet opnemen. Nee. Ze snappen zelf ook wel dat zoiets niet handig is. Want: privacy. (Het zou mij trouwens niet verbazen, als de mogelijkheid tot opnemen in een volgende iteratie als een premium feature wordt toegevoegd.) Maar het is kinderlijk eenvoudig om gesprekken vanuit Clubhouse op te nemen met een tweede telefoon, tablet of laptop.

Dus Clubhouse? Best een aardig appje hoor. Maar ik moet het allemaal nog zien. Of: horen ...

Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
4 jaar geleden
Profielfoto van Ger de Gram
Ger de Gram
4 jaar geleden

Natuurlijk,  als het gaat om privacy zijn er een hoop issues, maar ergens vrees (of: weet) ik dat zo'n beetje ieder social medium daarmee worstelt. En ergens is het gek dat ik precies kan zien hoeveel vrienden mijn contacten hebben. Daar moet inderdaad nog (flink) aan worden gesleuteld.

Maar als het een gezonde, moderne app is, dan vermoed ik dat daar echt wel over nagedacht gaat worden. Met succes worden dat soort zaken opeens veel belangrijker gevonden. Ergens is het gek dat zoiets niet al vanaf het begin gedaan wordt, maar goed: blijkbaar is dat voor ieder social medium lastig. 

En wat betreft 'de iteratie naar opnemen', dat denk ik ook. Daar twijfel ik ook niet aan. Daarmee worden gesprekken namelijk een stuk interessanter.  Opnemen lijkt privacygevoelig - en is dat misschien ook - maar een interactief webinar neem je ook eenvoudig op. Een chatgesprek ook. Hell, ik gebruik voor interviews speciale apps om mijn telefoongesprek - met toestemming - op te nemen. Dat is dus niet per se een argument (al wordt het dan haast een semantische discussie)

'Een nieuwerwetse conference call-app', is het mijns inziens natuurlijk helemaal niet. Het is een plek om discussie te voeren (of gewoon te  kletsen) met mensen over een specifiek onderwerp. In een conferencecall zitten collega's of relaties die je allang kent.

Juist het feit dat iedereen kan meedoen, met daarbij een host die voorkomt dat het een kakelende bende wordt, geeft het best wat waarde.