Blog

Zo gaat jouw platform door het dak.

Om een kennisplatform goed onder de aandacht te brengen is zoekmachine-optimalisatie essentieel. In dit artikel geven we praktische tips om je site goed vindbaar te maken.
Profielfoto van Martin Donk
5 februari 2021 | 5 minuten lezen

Vijf essentiële SEO-tips voor meer verkeer    

 

1. ‘Open’ Content is king  

Succesvolle platformen hebben vaak grote hoeveelheden aan content. Prachtig, maar helaas is veel van die content vaak alleen beschikbaar wanneer je inlogt. Dat is voor zoekmachine-optimalisatie verre van handig: Google kan content achter een slot niet lezen en zal dit dus ook niet indexeren.  

Daarom moet je ervoor zorgen dat ook zonder in te loggen er de nodige artikelen of blogs beschikbaar zijn. Eventueel kun je ervoor kiezen die content te anonimiseren, om problemen rondom privacy te voorkomen.  

Daarbij geldt: zorg ervoor dat je content uniek is. Zelfgemaakte content, dus. Mocht je artikelen, afbeeldingen, tips of lijstjes van een andere websites willen overnemen, dan kan dat, maar probeer de content in je eigen woorden te herschrijven en zorg voor een nette verwijzing met bronvermelding.  

Openbare content heeft ook nog een ander voordeel: bezoekers die dankzij Google binnenkomen kunnen na het lezen zo enthousiast worden van je platform dat ze besluiten om ook lid te worden. Bij TVVL Connect, het platform van de branchevereniging van de installatie- en technieksector TVVL, is dit bijvoorbeeld het geval. TVVL wil leden én niet leden inspireren tot duurzame oplossingen in haar branche en gebruikt daar onder meer Connect voor.  

TVVL kiest ervoor om veel content openbaar te zetten, maar ook achter een slotje. Dit verleidt de bezoeker om ook lid te worden. Een model wat ook veel kranten tegenwoordig toepassen. 

Ander voorbeeld is het platform van de KNVB. Op Eén tweetje staan vragen en antwoorden tussen bestuurders centraal (zie ook de case). Veel van die vragen zijn openbaar beschikbaar, maar de antwoorden staan achter een inlog. Dit zorgt voor zoekmachinevindbaarheid. 

 

2. Doe onderzoek naar zoekwoorden 

Jouw platform is gericht op een specifieke doelgroep. Die doelgroep is geïnteresseerd in een aantal thema’s. De truc is om daar in je zoekmachine-optimalisatie rekening mee te houden. Door van tevoren gericht onderzoek naar zoekwoorden te doen, kun je, nog voordat je überhaupt veel content over specifiek onderwerp hebt, al SEO-winst behalen.  

Wil je bijvoorbeeld dat iedereen die zoekt op ‘ouderenzorg’ op jouw platform terecht komt? Hou bij de indeling van content, de menustructuur en tekst  rekening met woorden als tehuis, zorginstelling, of senioren. Eigenlijk alles wat er mee te maken heeft. Zo’n onderzoek kun je doen met behulp van specifieke tools, zoals bijvoorbeeld Google Trends of Ubersuggest.  

Je kunt de gevonden zoekwoorden inzetten voor bijvoorbeeld de thema-indeling van jouw kennisbank of de naamgeving van werkgroepen. Of maak een overzicht van ‘populaire’ trefwoorden op de homepage.   

Maar het gaat verder dan dat. Een community manager kan blogs schrijven waarin jouw zoekwoorden terugkomen, of (meer interactief) vragen stellen waarbij die zoekwoorden centraal staan. 

“Wat vind jij van belang bij een zorginstelling voor senioren?’, zou in ons eerdergenoemde voorbeeld zo maar een vraag aan een community kunnen zijn. Die vraag was misschien nooit gesteld als je er tijdens je keyword research niet achter was gekomen dat ‘zorginstelling’ een populair zoekwoord is.   

Uiteindelijk helpt het dus enorm als je een gedegen zoekwoordenonderzoek hebt gedaan. Een complete contentstrategie moet je er niet op bouwen, maar het is zeker een vitaal onderdeel. 

 

3. Publiceer content op sociale media  

Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok… Sociale media zijn een grote bron van verkeer. Deel je met regelmatig content op sociale media, dan zal dat je verkeer automatisch vergroten. En Google waardeert dat verkeer, waardoor je op hogere posities in de zoekmachine komt te staan.  

Daar zit ook nog een ander voordeel aan: jouw leden zitten ongetwijfeld ook op (een van de verschillende) sociale media. Mochten zij eens klikken op een artikel van jouw hand, dan bestaat er de kans dat zij geïnteresseerd raken in je platform en mogelijk zelfs lid worden. Win-win, dus.

Je kunt social media ook nog op een andere manier inzetten, bijvoorbeeld door het delen van toplijsten met meest gelezen content of door zeer actieve leden van je platform in het zonnetje te zetten.  

 

4. Techniek moet op orde zijn 

Als het gaat om zoekmachine-optimalisatie dan zijn er een paar standaardregels. Noem het technische zaken die je op orde moet hebben om een goede plek te krijgen in Google. Als het goed is houdt de ontwikkelaar van je platform vaak wel rekening met die zaken, maar het is wel handig om ze even na te lopen.   

Zorg voor beschrijvende URL’s. Zorg ervoor dat de url (website adres) van je pagina beschrijft waar de pagina over gaat.  Concreet: dus niet www.yard.nl/id=3201, maar https://www.yard.nl/blog/ux-tips-voor-een-community-van-bezoeker-naar-deelnemer/ om maar wat te noemen. Het is eventueel mogelijk om de url van een extra keyword te voorzien, zodat je hier beter op gevonden wordt. 

Zo kort mogelijke laadtijd. Hoe sneller de pagina laadt, hoe beter hij gevonden wordt op Google. De laadtijd kun je als communitymanager inkorten door bijvoorbeeld kleinere afbeeldingen te gebruiken of video’s te embedden in plaats van te uploaden.  

Sitemap. Een platform kent vaak heel veel pagina’s. Het is voor Google best lastig om daar enigszins een structuur in te ontdekken. Een zogenoemde sitemap navigeert de zoekmachine door je platform heen.  

(Automatische) metadescriptie. Google moet weten waar een pagina op gevonden moet worden. Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden in een stuk? Wat is het onderwerp? Zo maar een paar vragen die een goede metadescriptie beantwoordt. In feite is het de samenvatting van een pagina. Deze kun je op sommige platformen zelf invullen, maar het is slimmer om dat automatisch te laten doen.

 

5. Externe linkbuilding  

Externe links naar je community hebben veel waarde. Hoe vaker er gelinkt wordt naar je platform, hoe beter je gevonden wordt op Google. Daarbij is de kwaliteit van de link ook van belang: websites met veel bezoek (denk aan Nu.nl) hebben meer aanzien binnen zoekmachines. Een link vanaf iets als Nu.nl telt daarom ook (veel) zwaarder mee dan een link vanaf een website met maandelijks 200 bezoekers.  

Mocht er een link vanaf een externe website naar jouw website gemaakt worden, probeer er dan voor te zorgen dat die link naar een artikel, thema of overzichtspagina gelinkt wordt. Als de link dan óók een of meerdere trefwoorden heeft waarop je je artikel gevonden wilt hebben, dan is dit een erg waardevolle link. Je kunt dit stimuleren door aan linkruil te doen: vraag of een andere website wil linken naar jouw platform en omgekeerd. Zo help en versterk je elkaar.

Verder is het ook van belang dat er binnen je community veel gelinkt wordt. Via interne linkbuilding vertel je zoekmachines dat er meer informatie op een andere pagina te vinden is. Daarmee kun je ervoor zorgen dat een belangrijk artikel ook door een zoekmachine belangrijk wordt gevonden.   

Maar een link alleen is niet voldoende. Een link moet bij voorkeur een trefwoord bevatten waarop je het verwijzende artikel gevonden wil laten worden. Vermijd ‘klik hier’, ‘lees verder’, ‘meer info’ en dat soort zaken. Dat is trouwens ook om een andere reden niet handig. Wanneer een slechtziende een website via een spraakassistent op laat lezen zal hij niets begrijpen wanneer er ‘klik hier’ wordt gezegd. ‘Contactgegevens van zorginstelling Innoforte’ is in zo’n geval een veel betere keuze.  

 

Tot slot: je hebt niet alles in de hand  

Niet alles is in handen van de communitymanager. Alleen tekst en techniek optimaliseren is niet voldoende. Er spelen ook andere onderdelen een rol. Denk aan het aantal bezoekers van je website en de populariteit van je concurrentie. Maar feit is wel: als je helemaal geen rekening houdt met SEO, dan zal je platform minder snel een fijne groei doormaken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.