Print blogartikel
Blog
Tips om Buttons gebruiksvriendelijker te maken 1/2
Online worden steeds meer webinars en adviezen gegeven over het gebruiksvriendelijker maken van jouw website. Hoe concreet zijn die tips? Waar moet je beginnen als organisatie? Kan jij dit wel zelf als redacteur?
15 mei 2021 | 2 minuten lezen
Online worden steeds meer webinars en adviezen gegeven over het gebruiksvriendelijker maken van jouw website. Hoe concreet zijn die tips? Waar moet je beginnen als organisatie? Kan jij dit wel zelf als redacteur?
In deze blog geven wij je 4 korte, maar concrete tips over het effectiever toepassen van knoppen op jouw website.
Knoppen spelen de hoofdrol
Knoppen, ook wel buttons of call to actions (CTA) genoemd, spelen de hoofdrol op jouw website. Ze verleiden de gebruikers tot het vinden van de juiste informatie, zorgen voor contactgegevens of ze stimuleren gebruikers je product te kopen. Het bereiken van meer conversie gaat hand in hand met het slim gebruik maken van buttons op jouw online platform.
Vormgeving & interactie
Uiteraard gaan wij ervan uit dat knoppen klikbaar moeten zijn. Vaak zien wij dat bepaalde woorden klikbaar zijn. helaas zijn deze totaal niet vormgegeven als een knop. Door klikbare woorden ook daadwerkelijk vorm te geven zorgt dit voor meer herkenning bij de gebruiker.
“Bereik je doel door het makkelijk te maken”
Vraag je daarbij af: hoe kan ik het zo gemakkelijk mogelijk maken voor mijn gebruikers om het gewenste doel te bereiken?
Visueel onderscheidend maakt actiever
Daarnaast speelt ook het uiterlijk van knoppen een belangrijke rol in de herkenning voor gebruikers. Gebruik een visueel andere knop dan het tekstveld in een formulier. Dit is de manier om de knop prominenter en actiever te maken richting de gebruikers. Op deze manier zullen ze er vaker gebruik van maken.
Knoppen op mobiel
Al eerder hebben wij benoemd dat knoppen de hoofdrol spelen op jouw website. Hoewel deze voor desktop belangrijk zijn, geldt dit nog sterker voor de mobiele website. Gebruikers willen snel en effectief hun doel bereiken als zij via hun smartphone jouw website bezoeken. In de praktijk maken wij nog vaak mee dat op de mobiele variant de knoppen amper tot niet klikbaar zijn.
Geef aandacht aan de grote van de knoppen
Niets is zo vervelend als je een knop niet kan indrukken. Of dat de knoppen te klein zijn en te dichtbij elkaar staan. Als organisatie wil je absoluut geen irritaties of vervelende momenten creëren voor je gebruiker. Daarom is het van belang om aandacht te geven aan de grote van de knoppen op je mobiele website. Op deze manier verklein je de kans dat gebruikers zullen afhaken bij het gebruik maken van jouw website.
Door deze tips consequent toe te passen op jouw website help jij de gebruiker om het juiste doel te bereiken. Zorg er daarom voor dat je regelmatig de website doorloopt om te kijken of knoppen beter en effectiever gemaakt kunnen worden.
Wekelijks ook tips op Instagram
Wist je dat wij wekelijks tips delen op Instagram? Onze tips gaan over diverse onderwerpen, van User Experience tot copywriting en van vormgeving tot technische toepassingen. Volg je ons nog niet? Via onderstaande link kan jij ons direct gaan volgen! Zo blijf je op de hoogte van de nieuwste tips!