Nieuwe doelgroepen binnen de community
Bij de KNVB zijn we de community Eén tweetje begonnen voor de doelgroep bestuurders. Er komt echter steeds meer vraag of dit ook zinvol is voor andere doelgroepen van de KNVB. We worstelen nu met de vraag of we deze doelgroepen (arbitrage, wedstrijdsecretarissen) binnen dezelfde Yunit willen verzamelen of in een aparte omgeving willen toelaten. Beide hebben volgens mij voor en na-delen. Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn de tips?
Hoi Michel, Dit is een interessant vraagstuk. Wat van het allergrootste belang is bij een community is relevantie. Je wilt deelnemers helpen in hun dagelijkse werk met relevante kennis. Indien door verbreding de relevantie afneemt vormt dit een potentieel risico.
Een voordeel van verbreding is dat deelnemers ook met andere gebieden in aanraking komen die voor hun interessant zijn, ze kijken over de grens van hun eigen functie. Vaak zitten bestuurders natuurlijk ook in meerdere commissies, ze kunnen dan ook hierover hun kennis delen en halen. Dit pleit voor integratie van meerdere doelgroepen
Binnen een bredere community zal de behoefte aan personalisatie toenemen. Door dit slim te doen kan de brede community zich vormen naar de behoefte van de deelnemer. Hierdoor heeft de deelnemer een gebruikservaring die gericht is zijn of haar interesse.
Ook is het mogelijk diverse ingangen voor dezelfde brede community te maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het principe van channels binnen een grote community op www.1sociaaldomein.nl . Ook kun je binnen je community diverse subgroepen maken die binnen hun eigen omgeving kennis delen. Kijk bijvoorbeeld naar de waterstof groep op www.tvvlconnect.nl. Ook binnen https://www.nvz-kennisnet.nl/ zijn de werkgroepen een belangrijke plek waar specifieke groepen kennis delen.
Ik hoop dat je hier als start wat aan hebt en aan de andere deelnemers: vul gerust aan!