Vraag
Sylvia Witter 4 jaar geleden

Onderzoek naar je doelgroep

Ik ben voor het Lean in de zorg (Lidz) netwerk een community strategie aan het schrijven - n.a.v. de opleiding 'organiseren in communities' bij de Radboud Universiteit. Eén van de onderdelen is onderzoek doen naar je doelgroep en het ontwerpen van persona's. Hebben jullie een voorbeeld van vragenlijsten / onderzoeksvormen die je hebt 'logsgelaten' op je doelgroep of deelnemers van je community, om zo nog beter aan te sluiten bij de behoefte van je gebruikers?

Gekozen als beste antwoord

Dennis van Aalst 4 jaar geleden

Hoi Sylvia, We hebben recentelijk onderzoeken gedaan voor diverse opdrachtgevers. We hebben hierbij gebruik gemaakt van diverse onderzoeksvormen:

- digitale enquete
- groepsgesprek online
- fysieke bijeenkomst met doelgroep (voor corona)
- 1 op 1 - interviews

Als je hier meer over wil weten dan willen we je hier graag over vertellen. Handig is dan om een afspraak te maken met @Nicol Nijland.

3 antwoorden
Profielfoto van Dennis van Aalst Dennis van Aalst
4 jaar geleden
Gekozen als beste antwoord

Hoi Sylvia, We hebben recentelijk onderzoeken gedaan voor diverse opdrachtgevers. We hebben hierbij gebruik gemaakt van diverse onderzoeksvormen:

- digitale enquete
- groepsgesprek online
- fysieke bijeenkomst met doelgroep (voor corona)
- 1 op 1 - interviews

Als je hier meer over wil weten dan willen we je hier graag over vertellen. Handig is dan om een afspraak te maken met @Nicol Nijland.

Profielfoto van Harold Kip Harold Kip
4 jaar geleden

@Dennis van Aalst geeft hierboven een van de beste manieren voor een onderzoek: een-op-een gesprekken. Dit zijn de meest tijdrovende klussen, maar - omdat je een gesprek voert, in plaats van mensen een keuzelijstje te laten invullen - geeft dit vaak een beter resultaat dan 'een polletje' of 'enquete'.

Als je toch een enquete wil doen, dan dit ... 

Een paar dagen geleden heb ik deze enquete van Community by Association ingevuld, @Sylvia Witter. Ik vond het wel een goede enquete. Hoewel de enquete specifiek is voor Community Managers ten behoeve van het 'Association and Nonprofit Online Community Report', denk ik dat je hier wellicht een heel aardig voorbeeld aan kunt nemen? 

https://www.surveymonkey.com/r/8GNGNFL

Trouwens #1 ... zorg dat je er snel bij bent, want deze enquete sluit over twee dagen.

Trouwens #2 ... bijzonder dat wanneer je een leergang aan de Radboud volgt, ze je niet de tools geven om een onderzoek handen en voeten te geven. Dat zou ik toch op'n minst verwachten van een universiteit; juist zij hebben ervaring met 'onderzoeken'.

#tipvankip: maak screenshots van de enquete. Bijvoorkeur met een tooltje als FireShot. Zie https://chrome.google.com/webstore/detail/take-webpage-screenshots/mcbpblocgmgfnpjjppndjkmgjaogfceg 

FWIW: Ik zou een enquete in een 'getrapte' vorm aanbieden. Op die manier kun je verschillende onderzoeksporen (of routes) maken, op basis van de antwoorden die je respondenten geven. Zo kun je heel specifiek onderzoeken wat de eisen en wensen zijn van een bepaalde groep, ten opzichte van het vragen stellen aan een berede doelgroep. Want doelgroep A heeft wellicht (of ongetwijfeld) heel andere eisen en wensen dan doelgroep B. 

Profielfoto van Dennis van Aalst Dennis van Aalst
4 jaar geleden

Een diepte interview geeft je inderdaad het meeste inzicht in de situatie van je doelgroep. De kunst is dan om je in te leven in zijn of haar wereld en gedrag en om geen suggestieve vragen te gaan stellen. Cruciaal is dat je bij je onderzoek rekening houdt met de "mums test": https://www.youtube.com/watch?v=Hla1jzhan78. Een methodiek die hierop aansluit is de contextual inquiry. Op internet is hier veel over te vinden.