Hoe zorg jij ervoor dat leden van je platform bijdragen?
Kortgeleden had ik een interessant gesprek met Jarno Vedders van www.samenvoorelkaar.nl. Het ging onder andere over interactiviteit, hoe zorg je dat deelnemers bijdragen? We bespraken dat het schrijven van blogs voor deelnemers vaak een te hoge drempel is. Deelnemers zijn geen bloggers, ze durven dit vaak niet of nemen de tijd er niet vaak. Vaak is het slimmer een laagdrempelig manier te kiezen, zoals een vraag en antwoord vorm of een prikbord. En dan mensen door middel van concrete vragen / verzoeken uit te dagen mee te doen.
Ik ben benieuwd hoe jij hier naar kijkt. Heb je goede voorbeelden hebt hoe je de interactiviteit in je online community kunt vergroten? Graag een reactie om ook in dit platform de interactiviteit te vergroten, dank alvast :-)
Volgens mij zit de truc in enthousiasmeren. En in ervoor te zorgen dat mensen ergens bijhoren. Dat klinkt wat obligaat, maar het is nou eenmaal zo dat je niet zomaar op een random platform of site eventjes gaat zitten uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt.Heb ik het idee dat ik je ken, of ik vind je vakgebied (/je functie) interessant, dan is dat vermoedelijk iets anders.
Bovendien is de vraag 'whats in it for me', heel relevant. Het schrijven van een artikel of blog kost nu eenmaal tijd. Tijd die mensen misschien wel hebben, maar er niet aan uit willen geven. Als ik er daadwerkelijk wat voor terug krijg - dat kan echt van alles zijn - ben ik eerder geneigd om te delen.
Concreet: als tiener zat ik op een specifiek forum over televisieseries. Dat forum had unieke content, denk bijvoorbeeld aan video-interviews van bekende sterren met Jay Leno en David Letterman. Die interviews waren verder nergens beschikbaar. Ik kon ze als liefhebber wel via dat forum kijken/downloaden, maar dan moest ik wel minimaal een x-aantal zinvolle posts hebben geplaatst. Zo begon ik, om vervolgens nooit meer echt te stoppen.
Dat lijkt me vaak een zinvolle strategie. Verder is relevantie natuurlijk, hier volgt een naar Engels woord, key, maar dat lijkt me voor zich spreken.
Als KNVB zijn we pas sinds april begonnen met een community ( eentweetje.knvb.nl ) voor bestuurders van amateurverenigingen. De interactie is al behoorlijk hoog en er is dagelijks levendigheid op het forum. Natuurlijk kan dit altijd beter en lees ik graag mee bij deze (toekomstige) antwoorden. Mijn tips;
1) Zorg vanaf het begin dat je een norm creeert dat je als deelnemer bijdraagt. Dit doe je o.a. door klein te beginnen en de eerste deelnemers te betrekken in ontwerp en testen. Daarnaast oprecht luister naar deze personen en dus aandacht geeft. Hierdoor worden de eerste deelnemers actief op het platform. De volgende deelnemers zullen dit als norm zien en het dus niet "raar" vinden om ook vragen te stellen, beantwoorden en eventueel meer te doen op je platform.
2) Groei gestaag. Zorg dat er elke dag een klein aantal deelnemers bijkomt i.p.v. grote hoeveelheden op één dag. Een nieuwe deelnemer wordt (denk ik) ook ervaren als activiteit op het platform. Dit zal dus andere activiteit stimuleren.
3) Stuur DM via het systeem daar waar het kan. Iemand vraagt iets op het platform, maar heeft geen profielfoto. Stuur hem dan een bedankje en geef de tip om zijn of haar profielfoto te oploaden, omdat dit meer en betere antwoorden oplevert. Of iemand heeft zijn of haar eerste 5 activiteiten op het platform gedaan, stuur hem een bedankje en stimuleer voor meer.
Hopelijk hebben de lezers hier wat aan! Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar andere antwoorden en tips!
Ik ben coördinator lotgenotencontact bij de NCFS (Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting). Cystic Fibrosis is ook wel bekend als taaislijmziekte. Wij ontwikkelen niet zozeer een community, maar wel een platform, waar mensen met een hulpvraag en ervaringsdeskundigen 1-op-1 aan elkaar gematcht worden.
Ook worden op het platform ervaringsverhalen gedeeld, met als doel het vastleggen en verspreiden van waardevolle en voor anderen bruikbare ervaringskennis over allerlei onderwerpen.
Al gaat het dus bij ons niet zozeer over het bevorderen van interactiviteit op een community, wij willen natuurlijk op het platform graag zo veel mogelijk ervaringsverhalen verzamelen en delen. En dat zo veel mogelijk mensen deelnemen aan het 1-op-1 ondersteuningsprogramma.
Hoe trekken wij mensen over de streep om mee te doen? Door te benadrukken dat ze anderen enorm helpen door hun ervaringskennis te delen. Immers weten hoe anderen dagelijks omgaan met een ziekte/beperking geeft houvast, perspectief en praktische tips. Wij nodigen mensen aan de hand van actuele thema's uit om hun ervaring te delen, bijvoorbeeld over thuisquarantaine. We merken dat als er eenmaal een paar mensen begonnen zijn, er vanzelf meer volgen. In het begin is het ook vaak 'onbekend maakt onbemind'. Maar mensen willen uiteindelijk graag anderen, zeker lotgenoten, helpen.
Daarnaast leert de ervaring dat je erover moet blijven communiceren, betrek je doelgroep, vraag wie óók wil helpen, net als de anderen die hen al voor gingen.