Print blogartikel
Blog
Veelgemaakte fouten - 1: Een community als technisch project aanvliegen
We zullen de komende tijd een aantal veelgemaakte fouten bij het bouwen van succesvolle online communities delen. Vandaag de eerste: Een community als technisch project aanvliegen.
16 november 2023 | 1 minuut lezen
Een veelgemaakte fout die wij zien bij het bouwen van online communities op een eigen community platform is dat het aangevlogen wordt als een technisch- of software project. Als het project wordt geleid door de IT verantwoordelijke van een organisatie, in plaats van degene verantwoordelijk voor marketing, communicatie en/of evenementen, is dat vaak al een rode vlag.
Het implementeren van een successvolle online community platform is geen software project, het draait om gedragsverandering.
Die gedragsverandering bereik je onder andere door:
- Leg eigenaarschap bij deelnemers; Doe het samen in co-creatie en geef deelnemers een rol
- Stimuleer voorbeeldgedrag van leden en collega's
- Stel vragen, of zorg dat deze regelmatig gesteld worden en stimuleer interactiviteit
- Verplicht activiteit op het platform door het te gebruiken voor je kernactiviteiten; Laat leden het platform bezoeken om bijvoorbeeld een volledige nieuwsbrief te lezen of te registreren voor een evenement
- Beloon activiteit. Profileer leden als expert, zet ze in het zonnetje, en gebruik gamification
- Borg in organisatie. Vraag aan alle afdelingen binnen je organisatie wat ze uit de community willen halen en wat ze bij kunnen dragen, en neem dit ook mee in je content- en activatie kalender zodat ze een duidelijke rol hebben
Hebben jullie wat goede voorbeelden waarmee jullie gedragsverandering stimuleren? Deel ze in de comments!