Blog

“De waarde van je vereniging? Die zit in de interactieve communicatie tussen en met leden”

Profielfoto van Suzanne Groenland
28 maart 2023 | 4 minuten lezen

Sinds kort hebben wij een nieuwe collega in ons midden: communitystrateeg Mathijs Vleeming. Met bijna 20 jaar ervaring bij ICCA (the International Congress and Convention Association) en 2 jaar bij Open Social, is Mathijs met recht een communityman te noemen. Wij stellen hem 5 vragen.

Waarmee kun jij verenigingen helpen?

“Verenigingen hebben op dit moment te maken met grote uitdagingen. Zij willen leden binden aan de vereniging én aan elkaar. Want daarin zit de meerwaarde van het lidmaatschap. Van oudsher doen ze dat vooral door congressen en evenementen te organiseren. Maar daarmee zijn ze afhankelijk van face-to-face-contact. De coronapandemie heeft op een pijnlijke manier laten zien dat dit verenigingen kwetsbaar maakt. Toen de fysieke evenementen wegvielen, gingen mensen twijfelen aan hun lidmaatschap.

Tegelijkertijd hebben verenigingen te maken met vergrijzing. Om future-proof te worden moeten ze de nieuwe generatie aan zich binden. Voor de jongere generatie is het deelnemen aan fysieke evenementen niet vanzelfsprekend. Zij zoeken elkaar juist in eerste instantie online op. Verenigingen willen en moeten mee in die digitale transformatie, maar weten vaak nog niet goed hoe. Ook uit milieuoverwegingen zijn fysieke evenementen niet meer vanzelfsprekend. Meer en meer leden aarzelen om in het vliegtuig of de auto te stappen en ver te reizen.

Verenigingen worstelen met de vraag: ‘Wat nu? We leven in een wereld waarin we voortdurend met elkaar verbonden zijn. Welke gevolgen heeft dat voor wat ik als vereniging wil bereiken?' Het antwoord zit in je community: de leden en hun contacten onderling; dat is de kern van je vereniging. Evenementen zijn een manier om dat te faciliteren, maar zeker niet de enige manier. Ik ga verenigingen helpen om meer community-driven te worden. Om daar een strategie voor te ontwikkelen en de online mogelijkheden slim in te zetten in combinatie met offline evenementen. Een online communicatie- en communityplatform zoals Yunits, dat Yard heeft ontwikkeld, is daar de ideale manier voor.

Als een vereniging een communicatieplatform inzet, verandert traditionele eenrichtingscommunicatie (vooral per e-mail) in het faciliteren en aanjagen van interactieve communicatie met en tussen leden. Dan merk je dat er nieuwe energie vrijkomt. Leden nemen initiatief, gaan vaker meedoen en voelen zich meer gehoord. Je gaat als vereniging beter luisteren naar je leden en daardoor zorg je dat je relevant blijft. Juist in tijden van disruptie is dit erg belangrijk. Maar dit vraagt vaak wel een cultuurverandering, van een top-down naar een meer bottom-up benadering."

Waarom hebben verenigingen een online communityplatform nodig? Leden binden kan toch ook via social media?

“Socialmediaplatformen als Facebook en LinkedIn lijken aantrekkelijk voor je community. Ze zijn gratis en een groot deel van je leden gebruikt ze al. Toch kun je met een eigen communicatie- en communityplatform pas echt waarde creëren voor je leden en een centrale positie in je branche innemen. Ook helpt het je in de strijd tegen information overload in de huidige attention economy.

Met een eigen platform heb je alles in eigen hand in plaats van overgeleverd te zijn aan de grillen van andere partijen. Je kunt een veilige plek creëren waar leden in contact komen met andere professionals. Een plek waar ze betrouwbare mensen en informatie kunnen vinden en uitwisselen. Zonder dat je als vereniging moet opboksen tegen het algoritme van social media of tegen het fake news dat er verspreid wordt, of het risico loopt op datalekken.

Met een eigen platform ben je zelf eigenaar van de data. Daar kun je als vereniging je voordeel mee doen. Je weet namelijk precies wat je leden doen, wat ze interessant vinden en wat er leeft. Het kan zelfs leiden tot nieuwe business modellen, bijvoorbeeld verschillende niveaus van lidmaatschappen.

Een ander groot voordeel van een eigen platform is dat het je verenigingsbureau werk uit handen neemt. Dat hoor ik tenminste terug van organisaties. Voorheen moesten ze bijvoorbeeld veel vragen via de mail beantwoorden. Nu doen ze dat via het platform, waar andere leden het antwoord ook kunnen zien. Daardoor ontvangen ze minder vragen én beantwoorden leden ook elkaars vragen.

Door integratie met CRM- en betalingssystemen, en online meeting tools bied je je leden één centrale ontmoetingsplek aan. Dat vereenvoudigt en versnelt je ledenadministratie en bedrijfsprocessen. Dit betekent overigens niet dat je socialmediakanalen niet meer inzet om bestaande en nieuwe leden te bereiken. Maar de centrale waardevolle interactie vindt plaats in het eigen digitale clubhuis van je vereniging.”

Wat ga je concreet doen bij Yunits?

“Ik focus allereerst op consultancy. Ik help klanten, met name verenigingen, met hun communitystrategie. Samen kijken we naar de behoeftes van (potentiële) leden en de organisatie zelf. Op basis daarvan ontwikkelen we een samenhangende strategie die ervoor zorgt dat mensen mee gaan doen aan de community.

Daarnaast ga ik me richten op de internationale markt. Ontwikkelaar Yard is in Nederland marktleider met hun software voor online community’s voor maatschappelijk betrokken organisaties. De volgende stap is om ook internationaal verenigingen te ondersteunen. Ik kan daar een bijdrage aan leveren met mijn internationale ervaring en contacten.

Tot slot ben ik ook projectleider voor een aantal klanten. Gewoon met de voeten in de klei en praktisch aan de slag om communityplatformen te ontwikkelen. Daar heb ik ook zin in.”

Waarom ben je zo gefascineerd door community’s?

“Door mijn ervaring bij ICCA ben ik goed thuis in de wereld van de verenigingen, evenementen en congressen. Ik houd van de energie die vrijkomt als je mensen met elkaar verbindt. Mettertijd ontdekte ik dat het voor mij niet gaat om de evenementen op zich, maar om het samenbrengen van mensen. Dat dát de kernactiviteit is van verenigingen. Ik ontdekte dat ik onbewust al bijna 20 jaar in de communitywereld zit.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat belangen-, beroeps- en brancheverenigingen een cruciale rol spelen in het vinden van antwoorden op de grote uitdagingen van de huidige wereld. Online community's bieden een grote kans om talenten te verbinden en de maatschappelijke en wetenschappelijke impact van verenigingen te vergroten."

Wie is Mathijs privé?

“Ik ben een echte familieman: ik heb een vrouw en twee kids. Maar ik ben ook een 'weekendrockgod' ;-). Ik speel lead guitar in twee semiprofessionele bands: een poprockcoverband en een Kiss-coverband. Ik vind het fijn om tijdens het spelen even alles te vergeten en er helemaal in op te gaan. En het is een mooi excuus om samen met vrienden een biertje te drinken.”

Meer lezen over Mathijs’ visie op community’s?

Contact

Wil jij ook meer binding tussen en met de leden van je vereniging? Neem contact op met Mathijs.

Profielfoto van Mathijs Vleeming
2 jaar geleden
Profielfoto van Mathijs Vleeming
2 jaar geleden

Dag allemaal! 
Ik zie ernaar uit jullie te leren kennen en zal hier de komende tijd meer tips en informatie te delen over online communities voor verengingen. Ik ben nu vooral geinteresseerd of jullie je een beetje in de in dit artikel geschetste visie kunnen vinden. Als je daar ideeen over hebt - deel ze hier vooral als reactie!

Profielfoto van Maria Lagerwerf
2 jaar geleden
Profielfoto van Maria Lagerwerf
2 jaar geleden

ik vind het heel verhelderend en kan me zeker in het artikel vinden. Dit is ook wat we met Studio MZ proberen te bereiken: verenigen.

Al heeft dit ook tijd nodig. Al is het maar om het contact allemaal via het platform te laten lopen, daar waar collega's van het bedrijf nog gewend zijn aan de mail.

Je hebt het over integratie van CRM? Ik geloof dat dit nog niet mogelijk is binnen Yunits? of heb ik dat gemist?

Warme groet, 
Maria Lagerwerf
Community manager Studio MZ

Profielfoto van Mathijs Vleeming
2 jaar geleden
Profielfoto van Mathijs Vleeming
2 jaar geleden

Dank je voor je reactie, Maria. Goed te horen dat deze trend je bekend voorkomt. Ik hoor ook dat veel verenigingen na de disruptie van de pandemie worstelen met: En nu? Hoe zetten we digitale kanalen op langere temijn effectief in? Dit kost tijd, maar hier liggen denk ik ook veel kansen.

Integratie van Yunits met een CRM is zeker wel mogelijk, maar is maatwerk. Mijn collega @Siebe van Schalkwijk kan je hier meer over vertellen.